Autosport live 

Rosberg: Ezt Hamilton érdemelte volna!


Nico Rosberg a monacói dobogón elismerte, hogy csak szerencsével nyerte meg a versenyt. A dobogósok nyilatkozatai.

Nico Rosberg (1.): "Nagyon örülök, de pontosan tudom, hogy szerencse is kellett ehhez a győzelemhez. Lewis zseniálisan vezetett ma, ezt ő érdemelte volna, de néha ilyen a versenyzés. Nem tudom, engem miért nem hívtak ki, nehéz felmérni, milyen döntéseket hoz a csapat. Az újraindulás nehéz volt, a lágy gumi nem nagyon melegedett fel. Tudom, hogy szerencse nélkül nem állhatnék itt, de kiélvezem a pillanatot. Van dolgom, mert Lewis jobb volt nálam ezen a hétvégén, szeretném ezt megfordítani a következő hétvégére."

Sebastian Vettel (2.): "Volt egy kis fordulat a végén, meg is lepődtem alaposan. De ott voltunk, amikor kellett, épp sikerült megelőznöm Lewist, ahogy jött ki a bokszból. Végig szorongattam Nicót, de nem sikerült elévágnunk, aztán nem erőltettük Lewis üldözését. Mindig jó itt lenni a dobogón, a versenyen közelebb voltunk a Mercedeshez, mint az időmérőn. Az újraindulás nehéz volt, ezek a gumik nem erre készültek. Lewis a friss szuperlágyon sokkal gyorsabb volt, Nico ellen esélyem sem volt, de őt sikerült tartanom."

Lewis Hamilton (3.): "Nem ez volt a legkönnyebb futam számunkra. Együtt nyerünk, együtt veszítünk, a csapat eddig kiváló munkát végzett. Gratulálok Nicónak és Sebastiannak, mi meg biztosan leülünk majd, és megnézzük, mit rontottunk el. Legközelebb visszajövök, és megnyerem a versenyt."

F1: Alonso jövőre a bajnoki címért menne


Fernando Alonso nagyon bizakodó a McLaren-Honda fejlődését illetően, 2016-ban szerinte már a bajnoki címért küzdhetnek.

Bár a McLaren-Honda a Monacói Nagydíjon végre megszerezte első idei pontjait Jenson Button 8. helyének köszönhetően, a csapathoz idén csatlakozott Fernando Alonsónak egyelőre siralmas szériája van. A spanyol pilóta műszaki hiba miatt búcsúzott a Spanyol Nagydíjon, majd a monacói időmérőn és a futamon is.

F1: Alonso jövőre a bajnoki címért menne

A Manor-pilóták és Pastor Maldonado mellett egyedüliként pont nélkül álló kétszeres bajnok ennek ellenére sincs letörve:

"A fejlődésünk egyedülálló, azonban a megbízhatósági problémákat még kezelnünk kell. De inkább most legyenek bajok, mint jövőre, amikor remélhetőleg már a bajnoki címért küzdünk. Az nem sokat számít, hogy most csak nyolcadikok vagy kilencedikek vagyunk" - mondta Monacóban spanyol újságíróknak.

A kétszeres bajnok hangsúlyozta, hogy a McLaren-Hondának igen "agresszív" fejlesztési terve van, amely a motorra, az aerodinamikára, megbízhatóságra és a teljesítményre is kiterjed. 

"Ausztria és Magyarország nagyon fontos helyszín lesz számunkra, Kanada viszont nehéz lesz, a motorerő miatt ott nem várhatunk csodát" - figyelmeztetett.

.Hogyan légy instant lúzer egy Corvette-tel?


Tanulságos 15 másodperc következik, egy vadonatúj Covette Z06-ossal és egy pórul járt sofőrrel a főszerepben. Emberünkön kifogott a pokoli erős amerikai gép, amikor a kettest szúrta, sikerült annyi nyomatékot a hátsó tengelyre zúdítani, ami a kerekek kipörgéséhez, és ezzel fájdalmas zakóhoz vezetett. 


A pörgő kerék alapjában véve nem baj, ha reagálunk a jelenségre, de vélhetően a tapasztalathiány miatt semmi sem történt, és a Corvette egyenesen az út széli bokrok között landolt. 

Természetesen magyarázat mindig van, a vertikális videó készítője így nyilatkozott az eset után: "Z07-es csomaggal szerelt gép, manuális hétsebességes váltóval. A balesetet a rajtprogram rossz értelmezése okozta. A vezető először használta a funkciót, és az automatika egyes fokozatban padlógázon maga szabályozta a teljesítményt, kettesben viszont nem avatkozott be az elektronika. Ez meglepetésként érte a sofőrt, aki ugyanúgy padlózta, és ezért nem reagált megfelelően. A tulajnak már van egy előző generációs Z06-osa, így van tapasztalata az erős amerikai izomautókkal." 



Hiába, egy 650 lóerős 6,2 literes V8-as motorral szerelt erőgépet minden pillanatban alázattal, tisztelettel, odafigyeléssel kell terelgetni, különben ez lesz a végeredmény. A felvételen szereplő verzió nem mellesleg a Z07-es sportcsomaggal ellátott, egyik legvadabb kivitel, szinte slick Michelin Sport Cup abroncsokkal, fejlett aerodinamikai kiegészítőkkel és karbon-kerámia féktárcsákkal. 

Nem az első eset, hogy a felfoghatatlan, kamion kalberű 880 Nm nyomaték túljárt a sofőr eszén. Ezt kézben tartani a hétsebességes kézi váltóval komoly felkészültséget igényel, amivel sok esetben nem rendelkeznek a Corvette-vásárlók. 





Kedden a brit munkavédelmi hatóság (HSE) lezárta vizsgálatát a Marussia-tesztelő Maria de Villota 2012. júniusi tesztbalesetét illetően, felelősségre vonás nem következik.

A balesetben szerzett sérülés szövődményei miatt 2013 őszén elhunyt pilótanő családja nem elégedett, a spanyol La Vanguardiában megjelentetett közleményük szerint "megteszik a megfelelő jogi lépéseket a felelősség megállapítása érdekében". 

F1: Felelősöket keres az elhunyt pilótanő családja

"A brit hatóság arról tájékoztatott minket, hogy nincs elég bizonyíték az eredményes büntetőeljárás kezdeményezéséhez. Továbbra is várjuk a vizsgálat eredményét, a jelentés pontos tartalmát" - írták, hozzátéve, hogy a dokumentum megismerése után "mérlegeljük a polgári peres eljárás indítását, hogy Maria szándékával összhangban biztosíthassuk, hogy ilyen baleset többé ne történhessen."

A HSE, és jóval korábban maga a Forma-1-es csapat is burkoltan arra utalt, hogy a baleset oka vezetői hiba volt.

A Manor Marussia egyelőre nem kommentálta a HSE bejelentését és a család reakcióját.



A Lotus F1 stratégiai megállapodást között Pharrell Williamsszel, aki korábban rendszeresen mutatkozott Lewis Hamilton társaságában.

F1: A Lotus lenyúlta Hamilton haverját
Dope!

A Lotus Monacóban jelentette be, hogy megállapodást kötött Pharrell Williamsszel. Az összefogás keretében "integrált marketing stratégia" indul különböző platformokon, vagyis Pharrell Williams afféle szponzora lesz a csapatnak.

Monacóban már fel is kerültek az első új feliratok az autóra, Romain Grosjean és Pastor Maldonado Williams márkáját, az i am OTHER-t, illetve filmjét, a Dope-ot reklámozza majd (ennek Williams a producere).

Gerard Lopez tulajdonos szerint "ez még csak a kezdete" valami különlegesnek, Pharrel Williams örül a "gyümölcsöző együttműködésnek."

Juan Pablo Montoya újra a csúcson


A Forma-1-ben is megfordult kolumbiai pilóta vasárnap 15 év szünet után másodszor is megnyerte az Indianapolisi 500-as futamot.

 
 Juan Pablo Montoya újra a csúcson   Juan Pablo Montoya újra a csúcson   Juan Pablo Montoya újra a csúcson   Juan Pablo Montoya újra a csúcson   Juan Pablo Montoya újra a csúcson   Juan Pablo Montoya újra a csúcson
A Monacói Nagydíj vasárnapján hagyományosan egy másik legendás versenyt, az Indianapolis 500-ast is megrendezik az USA-ban. 

Juan Pablo Montoya újra a csúcson

Az idei, 99. kiadás az edzéseken történt balesetek miatt már a futam előtt bőséges - negatív - publicitást kapott, azonban a verseny újabb okot szolgáltatott arra, hogy az amerikai versenyszériákat nem követő közönség is halljon róla. A futamot ugyanis nem más nyerte, mint a Forma-1-ben 2001-2006 között a Williamsnél és a McLarennél összesen 7 futamot nyerő, 2002-2003-ban a bajnoki címért is küzdő Juan Pablo Montoya.

A Team Penske autójában ülő 39 éves kolumbiai nem először győzedelmeskedett Indianapolisban, 2000-ben egyszer már megnyerte az 500 mérföldes versenyt, a 15 évvel későbbi második diadal új rekordot is jelent a két siker között eltelt időt tekintve.

Juan Pablo Montoya újra a csúcson

Montoyának egyébként nem volt könnyű dolga, a balesetekkel tarkított futam elején ő is incidensbe keveredett, Simona de Silvestróval történt ütközése után a mezőny legvégén is járt, az utolsó 20 körben pedig vérre menő csatát vívott Will Powerrel, Charlie Kimball-lel és Scott Dixonnal, végül csapattársa, Power előtt 0,1 másodperccel futott át a célvonalon. A  3. Kimball lett a Chip Ganassi Racing járgányával.

A kurtán-furcsán végződött F1-es karrier után Montoya 2007-től egészen 2013-ig az amerikai NASCAR-ban versenyzett, de mindössze két győzelmet és egy maroknyi dobgós helyezést szerzett, az IndyCarba tavaly tért vissza, az Indy 500-on 5. lett. Idén nagy formában van, megnyerte a szezonnyitót, és kétszer volt harmadik is a mostani diadal előtt.


F1: Lezárult a halálos tesztbaleset ügye

A brit munkavédelmi hatóság lezárta a tesztpilóta Maria de Villota későbbi halálával végződött 2012-es baleset vizsgálatát, nem lesz felelősségre vonás.

F1: Mégsem rúgták ki a Ferrari-főnököt?


A Spanyol Nagydíj előtti napokban, azaz két hete röppent fel, hogy a Ferraritól kirúgták a csapat főszakácsát, valamint vele együtt a sportigazgatót, Massimo Rivolát is. Egy német lap később azt is tudni vélte, hogy a vendéglátási keret körüli visszaélések miatt kellett távozniuk.

F1: Mégsem rúgták ki a Ferrari-főnököt?

Barcelonában a Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene röviden válaszolt, amikor Rivola távollétének okáról kérdezték: "Két egy hét szabadságot, megkapta" - mondta a főnök, és a sportigazgatóval még a közös Toro Rossó-s időkből jó kapcsolatot ápoló Sebastian Vettel is ugyanígy nyilatkozott.

Úgy tűnik, nem hazudtak, ugyanis a Ferrari-specialista olasz szakíró Leo Turrini blogján most arról ír, hogy a sportigazgató ezen a hétvégén már újra ott lesz a csapattal Monacóban.

"Örülök, hogy megoldódott az ügy. Sok szerencsét Massimónak, és csókoltatom az élénk fantáziájú újságírókat" - írta Turrini.

Hogy mennyire jók az értesülései, és hogy volt-e valami a háttérben, vagy tényleg családi ügyek szólították-e el Rivolát, talán később kiderül.

F1: Keresik a következő gumiszállítót


A Pirelli 2011 óta tölti be a Forma-1 kizárólagos gumiszállítójának szerepét, de jelenlegi szerződése 2016 végén lejár. 

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) most pályázatot hirdetett a sportág 2017-től való ellátására, és az olasz cég mellett az FIA-elnök Jean Todt hazai favoritja, a francia Michelin is képben lehet, gumiháború azonban nem várható.

F1: Keresik a következő gumiszállítót
"Pillanatnyilag egy szállítóra vonatkozik a kiírás. Hogy 2017-ben is itt leszek, vagy egy jachtról, pezsgőt szürcsölgetve nézem a futamot, majd kiderül. A pályázat kiírása után az FIA mérlegeli majd a jelentkezők műszaki lehetőségeit, és aztán lényeges még az is, hogy mit mond a kereskedelmi jogok tulajdonosa (Bernie Ecclestone-ék - a szerk.). Megvannak a határidők, az év végére minden kiderül" - mondta Monacóban a Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery a jövőt illetően.

F1: Keresik a következő gumiszállítót
Mind a Pirelli, mind az újra érdeklődő Michelin szeretné egyébként, ha a Forma-1-ben a jelenleginél nagyobb, 18 colos kerekekre térnének át, azonban míg az olasz gyártó eddig - a számos kritika ellenére - örömmel szolgálta ki a sportág felől érkező igényeket, a francia rivális határozott szándéka, hogy kimondottan tartós, "elkoptathatatlan" gumikat szállítson.

A Pirellit ugyanakkor újra kényelmetlen helyzetbe hozták, hiszen a gyártó figyelmeztetése ellenére a Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport a múlt héten arról döntött, hogy 2016-tól nem a szállító, hanem a csapatok dönthetik majd el, melyik keverékeket kívánják használni a versenyhétvégéken.

F1: Keresik a következő gumiszállítót

"Ezt illetően Charlie-val (Whiting, F1-es versenyigazgató) és az FIA-val együttműködve dolgozunk a nézők számára izgalmas, ugyanakkor megfelelően biztonságos megoldáson" - nyilatkozta Hembery. 

A német  Auto Motor und Sport szerint a tervezet alapján a Pirelli négyről hatra növelné a keverékek számát, ugyanakkor vétójoga lenne az általa legkevésbé biztonságosnak ítélt keverék választását illetően, azaz ötöt-ötöt ajánlhatna egy-egy hétvégére.



F1: Vettel a leggyorsabb az időmérő előtt
Forma-1 Monacói Nagydíj, 3. szabadedzés

A Monacói Nagydíj utolsó szabadedzésén Sebastian Vettel zárt az élen a Ferrarival, Lewis Hamiltonnál nem álltak össze a dolgok. Räikkönen falnak vágta az autót.

Idén első ízben zárt az élen szabadedzésen Sebastian Vettel a Ferrarival. Az olasz csapat egyértelműen nagyon sokat dolgozott a tapadáson, úgy tűnik, sikeresen.

A négyszeres bajnok idejét Nico Rosberg sem tudta megközelíteni az utolsó nekifutásra, a címvédő Lewis Hamiltonnak pedig több gondja is akadt a végén: a guminyomásra panaszkodott, a tetejébe pedig forgalomba került, amikor a végén javítani szeretett volna
A Red Bull számára biztató, hogy Daniel Ricciardo a 4. helyig kapaszkodott, mögötte pedig a testvércsapat újonca, a Toro Rossó-s Carlos Sainz Jr. végzett. Danyiil Kvjat a 7. időt hozta.

Kimi Räikkönen az edzés felénél falhoz vágta a Ferrarit, amikor az első kanyart túl lendületesen véve megugrott a kerékvetőn. A bal hátsót verte oda a korláthoz, egyelőre nem tudni, hogy sérült-e a sebességváltó vagy kisebb javításokkal megúszzák.

Szintén hibázott a Toro Rossó-s Max Verstappen, ő célegyenes-ráfordítóba érkezett meg túl nagy lendülettel, megpördült és labontotta a hátsó szárny jobb oldallemezét. Mivel más baja nem történt az autónak, Pastor Maldonado barcelonai produkcióját ismételve körbe tudott menni.

Míg Fernando Alonso csak a 14. lett, a McLarennél reményt meríthetnek Jenson Button 8. helyéből, az angol befért volna a Q3-ba, ha a kvalifikációt rendezték volna délelőtt.

A valódi időmérő persze később, délután 14 órakor kezdődik Monte-Carlóban.

F1: Ricciardóék elbénáz

Daniel Ricciardo a negyedik helyről indulhat a vasárnapi Monacói Nagydíjon, de az ausztrál akár harmadik is lehetett volna. Az ausztrál a gyors körére fordulva nem tekerte maximális teljesítményre a motort, ezzel már a Q1-ben két tizedet veszített.

"Úgy tűnhet, hogy csak nyavalygok, de most tényleg megszerezhettük volna a harmadik helyet" - mondta Ricciardo. "Nem fékeztem el magam vagy ilyesmi, egyszerűen maximális teljesítmény nélkül futottam neki az utolsó gyors körömnek."

"Egy kicsit elszúrtuk a kommunikációt, így már az első kanyarba két tizedes hátránnyal fordultam be. Pont ez a két tized kellett volna a harmadik helyhez, ezt az időt egyszerűen eldobtuk."

"Csalódott vagyok, mert a jó eredmény helyett nagyszerűt érhettünk volna el, de megpróbálok villámrajtot venni holnap. Ez az utolsó hely, ahol így akarnám dobálni az ingyen rajtpozíciókat, de ez van."

"A dobogót célozzuk meg holnap, a negyedik helytől senki nem lelkesül be igazán. Kiállásból nyilván csak egy lesz, de talán néhány esőcsepp megbolondíthatja a dolgokat

ták a harmadik helyet

Alonso: Hatodik lehettem volna


Bár Fernando Alonso a pontszerzés lehetőségéről beszélt a monacói hétvége előtt, az időmérőn korán búcsúzott, csalódottan készül a futamra.

A motorerő és az aerodinamikai hatékonyság helyett elsősorban a Tapadást és a vezethetőséget jutalmazó monte-carlói utcai pályától a McLaren-Hondánál az idei első reális pontszerzési lehetőséget várta Fernando Alonso a hétvége előtt, de az időmérőn elektronikai hiba miatt már a Q2 elején kiesett, a 15. helyen rangsorolták.

Alonso: Hatodik lehettem volna

A kétszeres világbajnok spanyol ennél sokkal többre számított:

"Se kép, se hang, nem tudtam tovább menni. Nagy kár, mert tudtuk, mennyire fontos ez az időmérő, hiszen a 15. helyről indulva csak a többiek mögött vonatozok majd. A következő időmérőre javulnunk kell. A délelőtti edzésen az egyetlen tiszta, forgalom nélküli körömön a 3. időt autóztam - a 3. hely az időmérőn nem volt reális, de a 6-7. pozíció meglehetett volna."

"Ahogy már csütörtökön is mondtam: a verseny szombaton dől el, vasárnap csak körmenet zajlik az autókkal, logikus, hogy unalmas lesz. Nem várhatunk sokat, ez itt Monaco: ha a 16. rajtolsz és nincs semmi rendkívüli, akkor a 16. helyen is érsz be."

Alonso ugyan a 15. lett a kvalifikáción, de a lotusos Romain Grosjean hátrasorolása miatt a 14. helyről rajtol majd - nem mintha ez sokat számítana.

Jenson Button is balszerencsés volt, az angolnak egész jó esélye volt a Q3-ba jutni, de a Nico Rosberg elfékezése miatt előkerült sárga zászlók miatt odalett a gyors köre, a 11. helyről kezd vasárnap. Ő azért bizakodóbb.

Alonso: Hatodik lehettem volna

"Sok idő elúszott, amikor a sárga zászlónál elvettem a gázt, de aztán sikerült nagyon jól mennem. Egyetlen tizedre voltam az addigi legjobb körömtől, szóval lazán bent lehettem volna a top10-ben. Az élmezőnytől még mindig nagyon messze vagyunk, de javulunk, elégedettek lehetünk a jelenlegi teljesítménnyel."

"Holnap jó esélyem lesz a pontszerzésre, persze még jobb lenne, ha az időmérőn a top10-ben végeztem volna. De holnap akármi lehet. Az első kanyarban vége lehet a futamomnak, ugyanakkor valami nagyon jó eredmény is születhet. Remélem, hogy egy-két pontot azért hozhatok a csapatnak!"

Ecclestone 2 milliárdért adná a Forma-1-es autókat

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport múlt csütörtökön ülésén sok szó esett a kliensautók bevezetéséről. Végleges koncepciót nem dolgoztak ki, de most, Monacóban az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone elmondta a saját változatát.

Az angol üzletember elképzelése szerint a Formula One Management szerezné be az egyenautó+egyenmotor csomagokat, amelyeket szabott áron, 15 millió dollárért adna a jelentkezőknek. Szerinte ezzel azonnal megoldódnának a kis- és középcsapatok pénzügyi gondjai.
"Nagyon régóta erőltetem az egyenautó plusz egyenmotor összeállítást, minden menne ugyanígy, csak a csapatoknak nem kellene tökölni az autókkal. Szóval lenne négy-öt ilyen csapat, a nagy konstruktőrök meg csinálnák a saját dolgukat, ahogy akarják.

"Mindegyik (kliens)kasztni ugyanolyan lenne, emellett megegyeznénk valamelyik motorgyártóval. Ez így működhetne."

"Január elsejére két kész autót adnék 15 millió dollárért (4,2 milliárd Ft). Mi fizetnének érte, ha többe kerül, akkor így jártunk, ha kevesebbe, akkor még jobb. Mehetnének versenyezni. Még az utolsó csapat is 50 millió körül kap, szóval így még maradna is 35 milliójuk. Szeretném, ha 70 millióból bárki csapatot tudna működtetni."

A kérdésre, hogy ezzel nem szakadna-e végleg két ligára a mezőny, Ecclestone így felelt: "Miért, most nem így van?"

Az F1 ura szerint az ötlete a fizetős versenyzőket is eltüntetné a sportágból:
"Ahelyett, hogy fizetős pilótákat kellene felhajtani, a csapatok tehetségeket ültethetnének az autóba. Sokkal több tehetség jutna a Forma-1-be. A nagyobb csapatok is hülyék, mert így akármikor találhatnának két rohadt jó pilótát, nem kellene annyit fizetniük, mint ma."

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn jelezte, hogy ők biztosan nem kérnek ebből a megoldásból, többek között azét sem, mert szerinte a győzelemre, dobogós helyezésekre automatikusan esélytelen másodosztályú csapatok szponzorokat sem tudnának szerezni.

"Hát hogyne találnának szponzort!" - mondta Ecclestone. "A nagyok helyében egy kicsit aggódnék is, mert a klienscsapatok jóval kisebb összegért is megegyezhetnének a szponzorokkal, akik cserébe ugyanolyan jó tévés megjelenést kapnának. Nézzük csak meg, hogy most is milyen küzdelem van a középmezőnyben, az mindenképp a tévébe kerül. Hát nem mindegy, hogy az autót ki gyártotta?"

F1: A Williams tudta, hoEgy Williams már a Q1-ben a kiesett, a másik 14. lett a monacói időmérőn. A csapat pilótái számítottak a gyengélkedésre, de így is bíznak a pontszerzésben.

Az általában harmadik erőnek számító Williams Monacóban egész hétvégén szenvedett, aminek csakis leszereplés lehetett a vége az időmérőn. Valtteri Bottas már a Q1-ben kiesett, de Felipe Massa sem vitte sokra, 14. lett.

"Előre tudtuk, hogy Monaco nem a legjobb pálya számunkra, de ennél azért jobb eredményben reménykedtem" - mondta Massa. "Nem volt semmi kirívó a mai napunkban, a pálya egyszerűen nem kedvez az autónknak."

"Minden tőlem telhetőt megtettem, de a gumikat nem tudtuk felmelegíteni, és a forgalommal sem volt szerencsénk. A versenytől sem várok csodát, a pontszerzés azonban reális cél lehet."

Bottas hasonlóan beszélt. "Nem jó érzés a Q1-ben kiesni, de szerencsére mostanában nem sokszor volt részünk ilyesmiben" - nyilatkozta a finn. "Szenvedtem a gumikkal, így a gyors köreim nem voltak valami gyorsak."

"Előre tudtuk, hogy ez nem a mi a pályánk, de ennél azért többet vártunk. A pálya jellege miatt itt minden megtörténhet, így holnap odaérhetünk a pontszerző helyekre."

gy égés lesz Monacóban


F1: Büntetés, mozdul a fél mezőny

Fotók: 

A Monacói Nagydíj időmérője komoly csalódást hozott a Toro Rossónak, a nagyon ígéretes edzések után csak a top10 végében zárt Max Verstappen és Carlos Sainz Jr., de ezzel még nem volt vége.

F1: Büntetés, mozdul a fél mezőny
Sainz azt mondta, nem látta a lámpát

Mivel a spanyol újonc a Q2-ben a jelzés ellenére nem ment ki az FIA kötelező mérlegelésére, a hibát pedig nem is korrigálták azzal, hogy rögtön visszatolták volna a Toro Rossoót, helyette az autón módosításokat végeztek, Sainznak vasárnap a bokszutcából kell rajtolnia.

A spanyol pilóta a 8. rajthelyet szerezte meg, így a mögötte lévő 11 versenyző mind előrébb lép majd egyet. Jenson Button a McLaren idei első top10-es rajtjának örülhet, míg az eredetileg a 11. helyen záró, de sebességváltó-csere miatt öt hellyel hátrasorolt Romain Grosjean is "csak" 4 pozíciót veszít.

Ami a Toro Rosso kvalifikációs "elgyengülését" illeti, az eredetileg a 10. helyet megszerző Max Verstappen így nyilatkozott:

"Hogy őszinte legyek, a Q1 még egész jó volt, de már akkor panaszkodtam a rádión, hogy jobban kellene melegedniük a gumiknak. A Q2 már rosszabb volt, bár akkor még összejött egy jobb kör, a Q3-ra viszont egyáltalán nem működtek a gumit, ilyenkor nem lehet mit tenni. Én úgy érzem, hogy ugyanúgy vezettem, de ha a gumik nem működnek, akkor nincs mit tenni."

A Monacói Nagydíj büntetésekkel módosított rajtrácsa

 1. L. Hamilton (Mercedes AMG)

 2. N. Rosberg (Mercedes AMG)
 3. S. Vettel (Ferrari)

 4. D. Ricciardo (Red Bull)
 5. D. Kvjat (Red Bull)

 6. K. Räikkönen (Ferrari)
 7. S. Perez (Force India)

 8. P. Maldonado (Lotus)
 9. M. Verstappen (Toro Rosso)

 10. J. Button (McLaren)
 11. N. Hülkenberg (Force India)

 12. F. Massa (Williams)
 13. F. Alonso (McLaren)

 14. F. Nasr (Sauber)
 15. R. Grosjean (Lotus)

 16. V. Bottas (Williams)
 17. M. Ericsson (Sauber)

 18. W. Stevens (Manor)
 19. R. Merhi (Manor)

 bokszutca - C. Sainz Jr. (Toro Rosso)

Megint nyomulnak az F1-es alkoholreklámok ellen

A Monacói Nagydíjon újabb támadást intéztek a Forma-1 ellen az alkoholreklámokkal kapcsolatban.

Az alkohol okozta problémák csökkentéséért és megelőzéséért küzdő európai szervezet, az Eurocare ismét az alkoholreklámok F1-es betiltását követeli az FIA-től. A 25 európai ország 57 egészségügyi szervezetét tömörítő társaság most éppen arra hivatkozik, hogy az alkoholmárkák megjelenítésével az F1 szembemegy az EU audiovizuális médiaszolgáltatásokra vonatkozó direktívájának szellemiségével, sőt az alkoholgyártók által önként vállalt normákkal is.

Jelenleg a Johnnie Walker a McLaren és az F1 szponzora, a Martini a Williams névadó szponzora, a Force India pedig a Smirnofftól és a Kingfishertől KAP PÉNZT. A szervezet főtitkára, Mariann Skar szerint lépni kell, mert a motorsport és az ittas vezetés minden szempontból összeegyeztethetetlen.

"Az F1 nem ismeri fel, hogy mennyire nagy felelőssége lenne ebben az ügyben, miközben öt másodpercenként mutat alkoholreklámot 500 millió nézőnek" - mondta Skar.

Az Eurocare idézett egy felmérést is, ezek szerint a tavalyi Monacói Nagydíjon percenként 11 utalás volt látható valamilyen alkoholmárkával kapcsolatban. Az Eurocare valószínűleg egyedül azt nem ismerte fel, hogy az F1-nek jelenleg mindenre szüksége van, csak újabb szponzorok elüldözésére nem.

F1: Téged kérdeznek a pilóták


A Forma-1 elmúlt időszakban érzékelhető válsága, útkeresése magukat a versenyzőket is lépésre sarkallta, az egykori Benetton-, McLaren- és Williams-pilóta Alexander Wurz, valamint Sebastian Vettel és Jenson Button által vezetett pilótaszervezet, a Grand Prix Drivers Association saját közvélemény-kutatást hirdetett:

"Forma-1-es pilótaként rajongunk ezért a sportágért. Osztozunk a szurkolók érzéseiben, akik izgalmat lelnek az ember és gép egyesülésében, a fizikai törvények leküzdésében és a stopper legyőzésében. 

A Forma-1 semmit sem érne a nézők nélkül, ezért a Grand Prix Drivers Association (GPDA - a Forma-1-es Versenyzők Szervezete) szeretne többet tudni arról, mi a véleménye a sportról. Úgy gondoljuk, hogy ez a globális közvélemény-kutatás egyedülálló lehetőséget ad arra, hogy megértsük, hogy mi, pilóták, és az egész Forma-1 mit tehetünk Önökért.

A GPDA jelmondata - #RACINGUNITED (Együtt a versenyben), ezt tartjuk szükségesnek a jövőben. Akár pilóták, akár csapattagok, vagy egyszerűen amatőrök vagyunk, összeköt minket az a vágy, hogy a Forma-1 még  vonzóbb legyen. Az Ön véleménye segít nekünk ebben."

Kimi Räikkönen ferraris szerződése 2015 végén lejár, az olasz csapat pedig egyelőre nem aktiválta a finn 2016-ra szóló opcióját. Maranellóban Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo és a legfrissebb találgatások szerint Nico Hülkenberg is a lehetséges utódok között van.

Az F1-ben 2010-ben a Williamsnél bemutatkozott németet többször is hírbe hozták már nagycsapatokkal, 2013-ban, Räikkönen igazolása előtt egészen komoly tárgyalásokat is folytatott a Ferrarival, azonban továbbra is a Force Indiánál vezet, most épp egy nem túl versenyképes autót.

F1: Hülkenberg is lehet Räikkönen utódja?

"Azt hiszem, az időzítésnek is köze van ehhez. A pilótapiac úgy alakult az elmúlt pár évben, hogy a jó helyeket elfoglalták, nagyon kevés a szabad ülés. Szeretném hinni, hogy élcsapathoz kerülhetek, de majd meglátjuk a maga idejében. Nyilván csalódott vagyok, hogy eddig nem sikerült, én is nyerő autóban szeretnék ülni. Szóval igen, egy kicsit kiábrándító, de az nem segít, ha ezen rágódok" - magyarázta Monacóban.

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene egyelőre - legalábbis nyilvánosan - nem beszél Räikkönen ejtésének lehetőségéről, kitart a finn veterán mellett.

"Bottas és Hülkenberg? Nos, nagyon sok pilóta van a paddockban, felesleges lenne nevekkel dobálózni. Koncentráljunk csak Kimire, mindannyian bízunk benne, hogy ugyanígy folytatja, hiszen ha megnézzük a legutóbbi futamokat, néha ő volt a leggyorsabb."

F1: Hülkenberg is lehet Räikkönen utódja?

"Kimi képében egy gyors és nagyon-nagyon jó versenyzőnk van, akivel elégedettek vagyunk. Elégedett vagyok a szereplésével és a lelkesedésével, még ha Jégemberként is emlegetik. A maga idejében elbeszélgetünk majd az elnökkel, aztán döntünk, így vagy úgy, majd az áldásával megtesszük a bejelentést."

 A Sauber hallani  sem akar az  ügyfélautókról

Bár az FIA által kiadott szabálymódosítási tervezetben ez a pont nem szerepel, ám a hírek szerint az F1-es Stratégiai Csoport múlt csütörtöki ülésén az ügyfélautók kérdése is központi téma volt.
mini hirdetés
Egészen pontosan arról van szó, hogy amennyiben az ötlet valaha megvalósul, úgy a nagyobb istállók kész autókat adnának gyakorlatilag bérbe a kisebb, privát csapatoknak, illetve pilótáknak. Ezeket neveznék ügyfélautóknak, és a tervek szerint a bajnokságban e szisztéma szerint résztvevő csapatok eredményei azután egy külön B-ligában lennének értékelve, noha a versenyeken ők is együtt futnának a konstruktőrök autóival.

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn a Giedo van der Garde pilótaülése körüli kellemetlen jogi hercehurca óta most először érezte elérkezettnek az időt arra, hogy határozott véleményt fogalmazzon meg egy a sportág jövőjét érintő kérdésben. Az ügyfélautós rendszer szerint ugyanis komoly veszélybe sodorná az F1-et, és „veszélyes lépés” lenne.


KattintF1: Rosberget nem engedték Hamilton közelébes. A Mercedesnél a Spanyol Nagydíjon nagyon vigyáztak, hogy a győzelem felé haladó Nico Rosberg ne tarthasson be a 2. helyért hajtó Lewis Hamiltonnak. Oka lett volna rá.



F1:Bottas megint kikészített egy ferrarist

Valtteri Bottas Bahreinben Sebastian Vettelt, Spanyolországban Kimi Räikkönent tartotta maga mögött. Az ilyen versenyekkel válthat belépőt a Ferrarihoz.

Újabb szigorítás a hétvégére!

Úgy tűnik, a Forma-1-ben néhány csapat még a Kínai Nagydíj után is trükközött az üzemanyag-átfolyással, az FIA kénytelen volt tovább szigorítani Barcelonára.

Nulla károsanyag-kibocsátással szeretné elérni a Déli-sarkot egy San Francisco-i csapat. Ennek érdekében konnektoros hibrid hajtásláncot építettek, amelynek belső égésű eleme bioüzemanyaggal táplálkozik, így bár technikailag ereget CO2-t a légkörbe, azt (növény alapú lévén) eleve onnan vonta el, így statisztikailag teljesíti tervezőinek szándékát.

Persze az öko megközelítés önmagában kevés volna a sikerhez, így a 24 kWh kapacitású, lítium-ion akkucsomagot, a villanymotort és a 3,2 literes, hathengeres turbódízel motort egy Hummerbe építették be - illetve kettőbe, mert épeszű kutató nem megy egyedül a Déli-sarkra.

Lehet Lelép Ricciardo


Daniel Ricciardo a szezon későbbi alakulásától teszi függővé, hogy marad-e a Red Bullnál. Helmut Marko beszólt a pilótáknak.


Grosjean jön pár sörrel a szerelőnek 


A Lotus autói ugyan nem jutottak a Q3-ba szombaton, de vasárnap erősen kezdték a Spanyol Nagydíjat, az első néhány kör után már Romain Grosjean és Pastor Maldonado is pontszerző helyen haladt.

Végül csak Romain Grosjean hozott egy 8. helyet, mert a verseny a legkevésbé sem alakult simán. Pastor Maldonado hátsó szárnya megsérült - miután csapattársával koccant -, később kiállni kényszerült, míg a francia autójában rakoncátlankodott a sebességváltó, a bokszutcában pedig ijesztő incidensbe keveredett. 


Kész csoda Mclarenél 13 hely alonso


A kincstári optimizmusból soha nem fogynak ki a McLaren pilótái, akik a Spanyol Nagydíj időmérőjén is csak a Q2-ig jutottak. Fernando Alonso a 13. helyről rajtolhat, de legalább a tiszta oldalról.

"Ha azt nézem, hogy az első hely a célunk, ez még mindig elég kevés, de lépésről lépésre kell haladnunk" - mondta Alonso. "A gumikezelésünk elég jó itt, a versenytempónk sem tűnik rossznak, vagyis meglehet a pontszerzés."

"A 13. hely a pálya tiszta oldalát jelenti, ez is segíthet. A fejlesztéseink jól működtek, Ausztráliában még négy és fél másodpercre voltunk, most meg már pontokról beszélek. Ez valóságos csoda. A 9., 10. vagy 11. hely, egy vagy két pont megszerzése nem épp az álmunk, ennél sokkal többet szeretnénk. Ugyanakkor viszont az elérhető célok megvalósítása jót tesz a csapat motivációjának. Egyelőre még csak a vágyak és szavak szintjén léteznek, de ha tényleg elkezdünk pontokat szerezni, a sokat számít majd" - magyarázta a spanyol.


Jenson Button egy hellyel Alonso mögött, a 14. helyen végzett, a fékekkel nem volt elégedett. "Új fékeket tettünk fel az időmérőre, az egyes kanyarban mégis minden egyes féktávon gond volt" - morgott az angol. "Az utolsó körömre próbáltam másképp felmelegíteni őket, így viszont nem melegedtek fel, folyamatosan blokkolt az eleje. Ennek utána kell néznünk."

"A fejlődésünknek azonban örülnünk kell, mindkét autónk bejutott a Q2-be, ráadásul saját erőből, nem mások problémái miatt. Ez fontos."

Német lapértesülés szerint az étel- és italellátással kapcsolatos szabálytalanságokba bukott bele a Ferrari sportigazgatója, Massimo Rivola.

F1: Mercedes Szélkakas

A Mercedes megint meggondolta magát az ötödik motorok bevetését illetően, miközben a Red Bull már a Forma-1 alapjait támadja.

F1: Rosbergnek kellett ez 1 hely

Nico Rosberg (1.): "Nagyon boldog vagyok, fantasztikus hétvége volt. Jó volt megszerezni a pole-t, a futamon is minden a lehető legjobban alakult a hibátlan autóval. Sikerült újra jól rajtolnom, ideje volt már, ezúttal minden jól működött. Most kiélvezem a mai napot, isteni élmény ez a győzelem, az egész csapattal megünnepeljük. Aztán jöhet a következő futam."

Alonso: Bianchi csodát tett Monacóban



Mégpedig az a Jules Bianchi, aki tavaly hatalmas bravúrt hajtott végre Monaco utcáin, azzal, hogy a Marussia sereghajtónak számító versenygépével a 8. helyen szelte át a célvonalat (egy utólagos időbüntetés folytán lett végül a 9.), megszerezve ezzel a kiscsapat öt és fél éve tartó F1-es pályafutásának máig egyetlen világbajnoki pontjait.

A francia a szezon későbbi futamán, a Japán Nagydíjon egy rendkívül balszerencsés baleset folytán nagyon súlyos fejsérüléseket szenvedett, és azóta kómában fekszik. Jelenleg szülővárosa, a Monacótól mindössze 20 kilométerre található Nizza kórházában kezelik, ezért kollégája, Alonso bízik benne, hogy mindaz a sok szeretet és energia, amit hétvégéről hétvégére küldenek neki, most talán nagyobb hatékonysággal jut el hozzá.


Raikkönen: Engem minden évben kirúgnak

A Monacói Nagydíj tegnapi sajtótájékoztatóján Kimi Raikkönen a tőle megszokott stílusban reagált az esetleges távozásáról szóló hírekre, melyek szerint honfitársa, Valtteri Bottas veheti majd át a helyét a 2016-os szezontól kezdve – e pletykáknak többek közt az is táptalajt biztosít, hogy mindkét versenyző szerződése lejár az idei év végén.

Amikor arról kérdezték a 2007-es világbajnokot, aki a tavalyi nehézségek után idén egészen jól szerepel a Ferrarival, hogy mit hozhat Bottas a csapathoz, „raikkönenes” választ adott: „Mit tudom én? Bár mindketten finnek vagyunk, nem ismerjük egymást különösebben” – mondta Raikkönen, aki a lecseréléséről szóló hírekre is reagált:
„A Ferrarit kellene megkérdeznetek, hogy mit tesznek majd... Én viszont biztos vagyok abban, hogy mi fog történni, bár úgy tűnik, hogy engem minden évben minden csapattól kirúgnak, vagy épp új szerződést kapok, vagy valami... Én nem aggódom a jövőn, majd idővel eldől, mi történik” – mondta a finn, aki emellett szót ejtett a Ferrari hétvégi esélyeiről is:

„Minden pálya, minden körülmény más és más. Elég trükkös hétvégénk volt a legutóbbi, de biztos vagyok benne, hogy itt és a következő futamokon jobbak leszünk. Nem volt ideális az előző, de az a cél, hogy fejlődjünk. Már így is nagyon sokat léptünk előre a tavalyi évhez képest, ám tovább akarunk fejlődni, ezért kell dolgoznunk.”




Exkluzív: Hamilton, Rosberg és a pénzfeldobás


Lewis Hamilton mindent vitt a Monacói Nagydíj szerdai sajtónapján, köszönhetően annak, hogy a Mercedes bejelentette új szerződését, amelynek részleteiről hallgatnak ugyan, a többség szerint viszont pénzügyi tekintetben történelmi kontraktusról van szó. Ebben csak a csapattárs, rivális Nico Rosberg mert nyilvánosan kételkedni…

Alonso pusztító kritikája az F1-nek

A Monacói Nagydíj szerdai sajtótájékoztatóján leginkább Fernando Alonso kijelentéseire kaphatták fel a fejüket a média összegyűlt képviselői. A spanyol szerint beismerő vallomásra készül az F1.

Grosjean öthelyes rajtbüntetése és beszólása

Grosjean Lotusában már a Spanyol Nagydíj utolsó harmadában elkezdett rakoncátlankodni a váltó, amit a francia nem is tudott többet négyes sebességi fokozatba kapcsolni. A csapat szerdán a monacói bokszban szétszerelte és alaposan átvizsgálta a kérdéses alkatrészt, és a lecserélése mellett döntött, ami a szabályok értelmében öthelyes rajtbüntetést von maga után, így Grosjean egy esetleges csodaszámba menő pole-pozíció esetén is csak a 6. helyről rajtolhatna vasárnap.

Hamilton az élen, bikaerős a Toro Rosso!

Döcögősen indult az első szabadedzés a Monacói Nagydíjon, a rossz állapotú pálya miatt sokan küzdöttek a tapadással és az abroncsok felmelegítésével. A helyzetet az sem könnyítette meg, hogy az edzés előtt csepergett az eső, így intermediate abroncsokkal kellett megkezdeni a gyakorlást, de hamarosan szárazra válthattak a versenyzők, és elindulhatott az érdemiMUNKA.

Lewis Hamilton hamar a köridőlista élére állt, s tulajdonképpen végig vezette is a szabadedzést, volt olyan pillanat, amikor csapattársát leszámítva majdnem három másodperccel gyorsabb volt mindenki másnál. Mögötte viszont sokat változott a sorrend, a renault-s csapatok meglepően jó köridőkkel rukkoltak elő, s bár egy ideig az erőviszonyoknak megfelelően Rosberg és a Ferrarik foglalták el a 2-4. helyet, végül nem valamelyik nagy név zárt Hamilton mögött.

 F1 - Monacói Nagydíj csütörtök
Utolsó gyors körébe ugyanis Max Verstappen, aki életében először hajthatott ki a legendás pályára versenyautó volánja mögött, félelmetesen beletalált, s mindössze 149 ezreddel maradt el Hamilton mögött, a második helyre repítve a Toro Rossót. A Red Bull két csapata egyébként is jó formát mutatott: Ricciardo a 3., Sainz az 5., Kvjat pedig a 7. helyen zárta a gyakorlást. S hogy hol végeztek a nagyok? Vettel a 4. helyen végzett, míg Raikkönen és Rosberg csak a 8-9. pozíciót foglalta el.

Persze ez önmagában még nem jelent sokat, lévén ez csak az első szabadedzés volt, de azt is meg kell jegyeznünk, hogy az idei év során sokszor már az első gyakorláson kirajzolódtak az erőviszonyok. Érdekes lehet tehát a hétvége további részében megfigyelni, hogy a Renault-motor egyébként egyértelműen meglévő hátrányát semlegesíti, vagy legalább csökkenti-e a monacói pálya semmivel össze nem hasonlítható karakterisztikája.


Az edzésen egyébként több megcsúszás történt, különösen látványos volt a két Lotus, akik kevés különbséggel ugyanott, a St. Devote-ban hagyták el a pályát – s lehettek hálásak a célegyenes végi nagy „bukótérnek”. De nemcsak ők jártak így, Alonso és Bottas is kinézett a pálya mellé, Vettel pedig kis híján lekoccolta a Casino falát. A törést viszont megúszta a mezőny, Rosberg volt az egyetlen, aki érintőre vette a falat a Tabacban, de az ő autója is sérülés nélkül vészelte át az incidenst.

A szabadedzés végeredménye:

 

KÖVETKEZŐ FUTAM
Monacoi Nagydíj
Futam: 2015. 05 24. 14.00
Péntek / 2015.05.21
1. szabadedzés
10.00
Lewis Hamilton
2. szabadedzés
14.00
Lewis Hamilton
Szombat / 2015.05.23
3. szabadedzés
11.00
Sebastian Vettel
időmérő edzés
14.00
Lewis Hamilton
Vasárnap / 2015.05.24
Futam    14.00